Turist în Bucovina. Ce vezi, ce faci, ce mănânci

mocanita Moldovita Bucovina

Înainte de a vorbi despre Bucovina și cât de minunate sunt aceste locuri românești, se cuvine să ştim ce este Bucovina.

Bucovina (în germană Buchenland = Țara fagilor), devenită Ducatul Bucovinei în Imperiul Austriac, este o regiune istorică cuprinzând un teritoriu de 10.441 km² care acoperă zona adiacentă orașelor Cajvana, Câmpulung Moldovenesc, Gura Humorului, Frasin, Milișăuți, Rădăuți, Siret, Solca, Suceava, Vatra Dornei și Vicovu de Sus din România, precum și Cernăuți, Cozmeni, Zastavna, Vășcăuți pe Ceremuș, Vijnița, Sadagura și Storojineț din Ucraina.  (sursa: Wikipedia)

Am ajuns în satul bucovinean Sadova, după un drum de vreo 7 ore și ceva, pe la ora 3 după amiaza. Am fost întâmpinați de Ana, una dintre cele mai calde gazde pe care le-am întâlnit în călătoriile mele în România ori pe alte meleaguri.

Casa cu suflet și mâncare delicioasă

Aura’s Guest House este o pensiune cu suflet unde nu ai cum să nu te simți bine.  Condiții foarte bune de cazare și mâncare gătită în casă. Am servit aici micul dejun și cina, căpătând convingerea  că nu puteam face o alegere mai inspirată. Am rămas cu amintirea unei delicioase fripturi de vită, cu sarmalele bucovinene și cu micul dejun mai bogat decât meniul prânzului din multe restaurante.

Chiar simt nevoia să explic puțin cam ce înseamnă un mic dejun la Aura’s Guest House. Ceai sau cafea, lapte, sucuri naturale, salată de vinete (cea mai buna salată mâncată de mine ever), două tipuri de cremă de brânză, brânză și cașcaval de Sadova, mușchiulet de porc (două tipuri), castraveți, roșii, ardei, unt și dulceață făcută în casă (căpșune, coacăze), miere și trei feluri de pâine.

Ca la Teleshoping, vin și spun: Și asta nu e totul. Cât îți făceai de poftă cu toate ce-am spus, în bucătărie se prepara omletă țărănească  sau ouă ochiuri și… clătite. Este evident că după un asemenea mic dejun nu mai aveai nevoie de prânz.

Mi-a plăcut foarte mult cum arăta casa în care am stat trei zile, în Sadova. Pat foarte confortabil, acces la o bucătărie cu frigider, aragaz, cuptor, fierbător și o cameră de zi cu un televizor imens. M-a impresionat extrem de plăcut spațiul de relaxare amenajat la etajul clădirii, unde puteai sta tolănit în fotolii, pe canapea sau în hamac.

Seara, am stat la foc, în grădină, cu o palincă, o poveste…

Ne-am despărțit de Ana și Bejan, gazdele noastre, ca de niște vechi prieteni. Oameni extrem de calzi și primitori, se simte că pun suflet în ceea ce fac. Nu găsesc nici un motiv să stau în altă parte atunci când voi reveni în Sadova. Recomand această casă cu suflet. Era să uit de Scarlet, cățelușa blândă pe care am bănuit-o că ar ascunde în trupul îmblănit un suflet de om…

Hai să vă arăt, acum, ce poți face vreme de trei zile în minunata Bucovină!

Locomotiva cu aburi: Mocănița Huțulca

Să începem cu Mocănița Huțulca din Moldovița. Calea ferată a fost construită de un neamț, pe la sfrâșitul anilor 1800, iar traseul, care durează cam două ore dus-întors, are un farmec aparte datorită locomotivei cu aburi.

Este adevărat că mocănița de la Vișeul de Sus (despre care am scris aici) beneficiază de un traseu care oferă mai multe atracții pentru ochiul turistului, dar merită să faci o plimbare și cu mocănița de la Moldovița, dacă tot ești în zonă. La destinație, înainte de a pleca la drum, înapoi, ai popas cu mâncare tradițională, gogoși ori o mică sesiune de shoping bucovinean.

Ce faci în Câmpulung Moldovenesc

La vreo 3 km de Sadova am găsit  un orășel destul de simpatic, din ce am putut observa în grabă. Într-o seară am luat cina la restaurant Bucovina. A fost bine. Pe zi, am vizitat și două muzee foarte interesante, despre care mă apuc să povestesc acum.

Muzeul Lingurilor de Lemn

Peste 5000 de linguri de lemn adunate din toată lumea. Asta găsești în Muzeul Lingurilor de Lemn din Câmpulung Moldovenesc. Într-o casă aparent obișnuită, pe strada Gheorghe Popovici, nr. 3, am găsit o colecție impresionantă de linguri, unele vechi de 100 de ani.

Familia Mateescu are grijă acum ca întreaga colecție a profesorului de istorie Ion Țugui să poată fi vizitată de publicul curios. Am ajuns într-o zi de duminică. Profesorul Mateescu ne-a primit și a fost o gazdă primitoare și un ghid desăvârșit. Ne-a explicat povestea a câteva zeci de linguri. Dacă ajungeți în zonă, nu ratați acest obiectiv!

Dacă sunteți interesați de mai multe detalii despre Muzeul Lingurilor de Lemn, Lumea Satului a scris un articol detaliat pe acest subiect.

Muzeul Arta Lemnului – Câmpulung Moldovenesc

Dacă tot suntem în Câmpulung Moldovenesc, pe strada principală, (Calea Transilvaniei, nr. 10) găsim Muzeul Arta Lemnului.

Peste 15.000 de exponate din lemn, o istorie a gospodăriilor din zona Munților Rarău.

„Muzeul Lemnului e o adevărată enciclopedie a acestei străvechi arte, exprimând şi tâlcuind artistic universul vieţii ţărăneşti. Totul e zămislit din lemn ca mărturie a căldurii şi nobleţei sufletului localnicilor, a meşterilor autentici, înzestraţi cu însuşiri artistice, ce ridică la tipic străvechiul meşteşug al lemnului.” (Graţian Jucan – “Câmpulungul Moldovenesc – vatră folclorică”, Editura Litera, Bucureşti,1975, pag.60.).

De vizitat şi curtea Muzeului, unde poţi vedea cum arată o casă tradiţională din zona Bucovinei (interior şi exterior).

Drumeţie la Pietrele Doamnei

Dar Bucovina nu este doar mâncare şi tradiţie încremenită în muzee.  Iubitorii de natură şi amatorii de mişcare au posibilitatea să facă tot felul de drumeţii. Cred că “Pietrele Doamnei” sunt obiectivul turistic celebru al zonei. Aşa că am fost şi eu.

Din spatele Cabanei Rarău, un hotelaş cu aspect din vremurile ONT, se fac două trasee spre Pietrele Doamnei – o formaţiune stâncoasă spectaculoasă. Am ales traseul mai uşor la dus, ca apoi să ne întoarcem pe drumul mai greu.

La început mergi prin pădure, după care dai de stânci pe care te caţări ţinându-te de nişte lanţuri puse special pentru asta. Deşi pentru cei neobişnuiţi cu drumeţiile montane, treaba cu lanţurile ar putea părea descurajantă, eu vă recomand să faceţi efortul. Priveliştea de sus este fantastică.

Mănăstirea de 500 de ani de pe Transrarău

Pe Transrarău găseşti, la un monent dat, drumul spre Mănăstirea Rarău, ctitorită de domnitorul Petru Rareş, în urmă cu aproape 500 de ani, în 1541. Lăcaşul bisericesc are o istorie interesantă, iniţial fiind ridicat de partea cealaltă a Pietrelor Doamnei, pe alt versant al Munţilor Rarău. Odată cu cotropirea austro-ungară a Bucovinei, prin 1776, mănăstirea a fost mutată aici, unde o găsim azi. Ultima reparaţie serioasă  a acestui schit a avut loc în 1914.

Mi-a atras atenţia o pictură datată 1884, înfăţişând un arhanghel biruind balaurul. Suportul este ciudat. Pare o uşă de lemn, fără clanţă, lipită de zidul bisericii, în interior. Mă lămureşte un călugăr. Da, este o postă uşă a lăcaşului şi a fost montată înăuntru pentru a păzi pictura de intemperii.

Lacul Iezer din Sadova

Chiar în Sadova, la o altitudine de 937 metri, am găsit Lacul Iezer, un lac misterios despre care circulă tot felul de legende în legătură cu modul în care s-a format.

A fost amenajat să fie o zonă de agrement, dar se pare că turiştii tot nu prea ajung prin zonă. Zona era pustie atunci când am ajuns eu în zonă. De văzut.

Muzeul Oului Vama – Bucovina

În judeţul Suceava, undeva între râurile Moldova şi Moldoviţa dăm peste satul Vama. Aici se află cel mai mare muzeu al oului pictat, în cele 45 de vitrine peste 7000 de ouă au de spus o poveste. Sincer, nu am putut să mă uit la toate ouăle expuse, lucrări ale meşterilor  din 82 de ţări. Cred că ai nevoie de cel puţin trei vizite pentru a vedea toate exponatele.

Numai închipuiţi-vă că acordaţi 3 secunde pentru a privi fiecare ou dichisit. Asta înseamnă aproape 6 ore pe care să le petreci în Muzeul Oului Vama – Bucovina.

Muzeul există datorită pasiunii doamnei Letiţia Orşivschi, pe care am găsit-o arătând unui grup de turişti străini cum se pictează un ou. Pe lângă ouăle bucovinene, am văzut aici ouă din ceramică, piatră, sticlă, lemn. Sub nici o formă nu rataţi acest muzeu.

Sigur, Bucovina înseamnă şi mănăstirile ridicate de Ştefan Cel Mare, dar turul acesta este o altă poveste. Pe care am să o spun într-o zi…

About Marius Stroe 437 Articles

Dacă ți-a plăcut articolul, dă un SHARE ca să-l vadă și prietenii tăi!
Nu uita să mai treci și mâine pe aici să vezi dacă nu cumva am scris altceva interesant.
Cred că și acum mai sunt foarte multe lucruri de văzut și aflat de pe acest blog, așa că te invit să răsfoiești cât mai mult pe aici. Viața e frumoasă!

Comentează tu primul!

Lasă un comentariu!

Adresa ta de email nu va fi făcută publică.