Pledoarii imposibile – Plătim pentru sex?!

plata bani portofel

S-au împlinit 16 ani de când am primit cartea: PLEDOARII IMPOSIBILE / În apărarea prostituatelor, a spărgătorilor de grevă, a cămătarilor, a patronilor şi altor stigmatizaţi Autor: Walter Block

Proprietar de restaurant, magazine şi depozite de materiale de construcţii, cel care mi-a oferit cartea, mi-a scris pe prima pagină: “Domnului Marius Stroe, care face parte dintre cei diferiţi şi pentru empatiile intelectuale pe care le trăim din când în când.” Eram tânăr (avem vreo 26 de ani), m-am simţit onorat  de gestul omului de afaceri. Acum vreo 9 ani, în urma unor operaţiuni economice discutabile, omul a falimentat şi a rămas fără nimic. Adevărurile din acea carte au rămas. Ca şi respectul pe care-l păstrez acelui om.

Să n-o lungesc, că şi aşa e o postare lungă. Numai dacă vă intersează ceva din sumarul care urmează, citiţi mai departe, dacă nu, uitaţi-vă la pozele acestea.

  • Există două abordări care ar putea combate atitudinea după care este degradant să plăteşti pentru sex.
  • În ce sens se poate spune că noi toţi ne angajăm în schimburi şi plăţi atunci când ne angajăm într-o activitate sexuală?
  • În cazul prostituţiei explicite, oferta este în termeni de bani gheaţă. În alte cazuri, schimbul nu este atât de evident.
  • Câţiva comentatori sociali au comparat în mod corect căsătoria cu prostituţia

Dacă vă interesează subiectele enunţate, atunci citiţi mai departe cum vede Walter Block situaţia:

“Un bărbat care arată bine întreabă o femeie atrăgătoare şi virtuoasă dacă vrea să se culce cu el pentru 100 000 de dolari. Ea este înspăimântată de ofertă. Totuşi, după ce se mai gândeşte, ajunge la concluzia că, deşi prostituţia este ceva rău, ar putea folosi banii pentru caritate şi fapte bune.

Bărbatul pare fermecător, deloc periculos sau respingător. Ea răspunde ruşinată: “Da.”  Atunci bărbatul întreabă: “Dar pentru 20 de dolari?” Femeia îi răspunde indignată: “Cum îndrăzneşti, ce fel de femeie crezi că sunt?” Şi-i dă o palmă. “Păi, am stabilit deja ce fel de femeie eşti. Acum încercăm să stabilim preţul”, răspunde el.

Măsura în care răspunsul bărbatului este o palmă morală dată femeii este neînsemnată faţă de dispreţul cu care sunt acoperite, de obicei, persoanele implicate în astfel de îndeletniciri. Există două abordări care ar putea combate atitudinea după care este degradant să plăteşti pentru sex. Există atacul frontal, care neagă pur şi simplu că este ceva rău să plăteşti pentru sex.

Totuşi, acest lucru nu prea i-ar convinge pe cei care consideră că prostituţia este un rău. Cealaltă posibilitate este de a arăta că noi întotdeauna plătim pentru sex cu toţii, întruna şi deci nu ar trebui să criticăm aranjamentele dintre o prostituată profesionistă şi un client. În ce sens se poate spune că noi toţi ne angajăm în schimburi şi plăţi atunci când ne angajăm într-o activitate sexuală? În cel mai bun caz, trebuie să oferim ceva partenerilor noştri probabili înainte ca ei să consimtă să aibă relaţii sexuale cu noi.

În cazul prostituţiei explicite, oferta este în termeni de bani gheaţă. În alte cazuri, schimbul nu este atât de evident. Multe modele de întâlniri se conformează în mod clar tiparului prostituţiei. Se aşteaptă din partea bărbatului să plătească pentru film, masă, flori etc., iar din partea femeii să răspundă, în schimb, cu servicii sexuale. Căsătoriile în care soţul asigură elementele financiare, iar soţia îndeplineşte funcţiile sexuală şi de menaj se conformează de asemenea destul de clar aceluiaşi model.

De fapt toate relaţiile umane voluntare, de la cele de dragoste la cele intelectuale, sunt schimburi. În cazul iubirii romantice urmate de căsătorie, schimbul se face în termenii afecţiunii, respectului, bunătăţii etc. Schimbul poate să fie unul fericit iar partenerii pot să se bucure de faptul că dăruiesc. Dar este totuşi un schimb. Este clar că, dacă nu se dă afecţiune, bunătate etc., sau ceva, nu se va primi nimic.

Dacă există schimburi, există şi plăţi. Acolo unde există plăţi pentru relaţii care includ elemente sexuale, cum ar fi căsătoria sau unele modele de întâlniri, acolo este vorba de prostituţie, conform definiţiei acestui termen. Câţiva comentatori sociali au comparat în mod corect căsătoria cu prostituţia. Dar toate relaţiile în care are loc un schimb, cele care includ sexul, ca şi cele care nu-l includ, sunt o formă de prostituţie.

În loc să condamnăm toate aceste relaţii din cauza similarităţii lor cu prostituţia, ar trebui să privim prostituţia ca pe o formă de interacţiune la care participă toţi oamenii. Nu ar trebui ridicate obiecţii faţă de nici una dintre ele, nici faţă de căsătorie, nici faţă de prietenie ori de prostituţie.”

Ce părere aveți? Are dreptate Walter Block, sau nu are?

Comentează tu primul!

Lasă un comentariu!

Adresa ta de email nu va fi făcută publică. Dacă dorești să șterg datele tale, trimite-mi o solicitare la adresa de email de la "Contact"


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.