Cum să (nu) pierzi bani făcând pe deșteptul

Azi o să vă povestesc despre cum poți să pierzi bani făcând pe deșteptul. Sau cum să n-o faci…

Îmi aduc aminte că aveam vreo 18 ani și aveam un amic mai în vârstă, George, la care mai meșteream câte ceva ca să câștig un ban de buzunar. Făceam rame de tablouri, manevram o presă hidraulică, ca să fabric niște decorații din plastic, în fine… Așa era acum vreo 24 de ani, când un puști care tocmai terminase clasa a XII-a voia să facă bani de cheltuit, pentru că părinții nu aveau de unde să-i dea.

Dovedit deja ca om serios și de treabă, are George, într-o zi, încredere în mine și mă trimite cu o sumă destul de importantă în buzunar să achit niște marfă la o făbricuță din București. Pe drum, în apropierea unei guri de metrou, văd o mulțime de oameni strânși în jurul unui individ care juca alba neagra. Nu prea îi mai vezi acum. Era un joc, chipurile de atenție și îndemânare. Oamenii de pe margine pariau cu cel care manevra jocul. Dacă ghiceai sub care dintre cele trei pahare din plastic se află ascunsă o bilă din burete, atunci câștigai. Ori care dintre cele trei discuri negre, din cauciuc gros, este marcat, pe partea cealaltă, cu un punct alb. Asta era alba-neagră.

Nu vreau să lungesc mult povestea, mai ales că vă simt bănuitori în legătură cu deznodământul. I-am privit cu atenție pe cei care jucau, mă uitam la cum erau manevrate discurile negre și am observat că de fiecare dată pot indica 100% care este discul cu punctul alb ascuns dedesubt. Și mă pune dracu’ să mă bag în joc. Și am pierdut din prima. Aud și acum: “Nu pe ăsta cavaleru’!” Și un murmur de dezamăgire al asistenței. După ce am pierdut de fiecare dată, de cinci ori, am început să-mi dau seama. Cei care jucau înaintea mea făceau parte, de fapt, din echipă cu cel care manipula discurile. Iar eu eram fraierul prostit. Mi se păruse că pricep jocul și am pierdut o grămadă de bani. Bine că nu am intrat în banii pe care mi i-a dat George să plătesc marfa la făbricuță. Nu am mai jucat niciodată la alba neagra.

Deși jocul alba neagra nu mai este la fel de popular ca pe vremuri, văd, în continuare, într-o grămadă de domenii, aceeași atitudine păguboasă pe care am avut-o eu acum vreo 24 de ani: “Lasă că că am înțeles despre ce e vorba, mă pricep și eu, sigur câștig.” Și pentru că suntem în mediul online, o să trec povestea în curtea celor joacă un soi de alba neagra, astăzi, cu instrumente mai elevate și mai… digitale.

Cei care au un site, dar nu numai ei, cred că au auzit de termeni precum campanii adwords sau Facebook Ads. Cei care doresc ca mai mulți oameni să vadă ce scriu ei pe site, sau să afle despre produsele publicate în magazinele online, au nevoie să-și promoveze munca. Și atunci recurg la investiții în promovarea site-ului prin intermediul Google (Adwords) sau a celei mai cunoscute rețele de socializare recurgând la Facebook Ads.

Din păcate, însă, o grămadă de mici investitori pierd ceva bani pe care îi cheltuiesc cu campanii de promovare pe internet, cu rezultate mai mici decât modeste. De ce se întâmplă asta? Pentru că fac cum am făcut eu când aveam 18 ani: Lasă că știu eu, am înțeles despre ce e vorba, pot să fac și eu. Și își toacă banii aiurea, folosind instrumente pe care nu le stăpânesc.

Există agenții digitale, specializate în managementul campaniilor pe Google și Facebook. Eu știu de EpicAds. Stau și mă gândesc: în situația în care companii mari au lucrat cu această agenție și au preferat să plătească pentru ca un specialist să le administreze bugetele pentru promovare online, de ce firme mai mici aleg să piardă banii cam cum am făcut eu la alba-neagră?! Pentru că ei cred că și-au dat seama cum e cu administrarea campaniilor Google Adwords și Facebook Ads. Rezultatele arată că, în realitatea, sunt departe de momentul în care să fi priceput ce și cum trebuie făcut, de fapt.

Care ar fi motivele, atunci, să apelezi la ajutorul specializat în campaniile de promovare online al unei agenții digitale? O să vezi că e clar și logic.
– Dacă vrei să abordezi serios domeniul promovării online (că doar nu arunci doar banii pe fereastră, sperând ca în locul lor să vină la ușă clienții) îți trebuie un angajat specializat care să facă, dedicat, numai acest lucru. Asta înseamnă un birou, taxe legate de salariu, asigurări sociale și de sănătate, costurile cu sediul, licențe pentru softul pe care lucrează angajatul respectiv. În cazul colaborării unei agenții digitale scapi de asta și plătești strict doar pentru ce ai nevoie.

– Lași pe alții să facă ceea ce știu ei cel mai bine, dovedit cu portofoliul lor de clienți, și tu te concentrezi pe ceea ce știi tu și trebuie să faci.

– Tu nu ai mai făcut asta până acum și sigur vor fi lucruri pe care le scapi din vedere, alte lucruri nici nu bănuiești că există. Pe altele le vei face greșit. Nu numai că nu vei avea rezultate prea bune, dar vei cheltui și banii pe care tu îi aveai pentru promovare. Mai bine lași bugetul tău de promovare să fie administrat de cineva care asta face pentru că la asta se pricepe.

– Dacă tu ai o campanie de promovare pe care vrei să o lansezi pe Google și Facebook, ia în calcul că o agenție digitală a făcut, cu succes, sute sau mii de astfel de campanii. Înțelegi ce vreau să spun! Sunt unii care chiar au experiență în acest domeniu. Dacă nu ai niște bani de aruncat pe “să vedem dacă merge” atunci vei vedea că, de fapt, e mai ieftin să lucrezi cu specialiști decât să te încrezi în alba neagra.

Comentează tu primul!

Lasă un comentariu!

Adresa ta de email nu va fi făcută publică.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.